Přechod Orlických hor

15. září 2014 v 18:13 | gemik |  Výlety / Akce a další
Období letních dovolených už dávno skončilo, ale teprve nyní se mi podařilo na chvíli sednout k Wordu a sepsat několik článků jako ohlédnutí za letošními radovánkami.I letos se nám nakonec po zvažování do výběru nevešlo leháro u moře, všechny cesty se tak nesly v aktivnějším či poznávacím duchu. První krátkou dovolenou jsem si vybral v půlce července, kdy jsme s bráchou podnikli přechod Orlických Hor.

Turistiku mám rád, na hory v létě jezdíme téměř každý rok, vždy jsem byl ale zvyklý na bydlení v jednom penzionu odkud se postupně vyráželo na jednotlivé výlety. Tentokrát jsem ale zatoužil vyzkoušet vícedenní výšlap, kdy si všechny potřebné věci ponesu na zádech. Parťáka pro cestu jsem nalezl v bráchovi a tak už jen stačilo vybrat trasu cesty.

Jelikož šlo o naši první podobnou zkušenost, rozhodli jsme se začít v mírnějších českých kopcích a noclehy jsme si dopředu zařídili v penzionech. Přestože jsme nebyli nucení vláčet s sebou spacáky či věci na vaření, batoh při balení rychle ztěžknul, a já začal hledat možnou úsporu. Za oběť padla klasická fotografická výbava, cestu jsem absolvoval jen s malým systémovým kompaktem Nikon 1, ze kterého pocházejí všechny fotky u článku.

Jako výchozí bod naší cesty posloužilo středisko Deštné v Orlických Horách, kam jsme dorazili v podvečer autobusem z Prahy. Odtud jsme po skromném noclehu vyrazili směr Velká Deštná a po dále červené hřebenovce až k sestupu do Rokytnice v Orlických horách, kde jsme měli zajištěný nocleh. Na první den jsme si tak napočítali 30 km. K tomu jsme se zastavili na prohlídku dělostřelecké pevnosti Hanička.

Druhý šlapací den jsme se z Rokytnice vydali zpět na hřeben a cestou přes Zadní vrch a Zemskou bránu se dostali na západní okraj Orlických hor. Ubytování nás čekalo až na Suchém vrchu, poslední fáze cesty z obce Mladkov táhlým stoupáním až na samý vrchol kopce byla opravdu výživná… Téměř 35 km putování mělo ale zaslouženou odměnu v podobě Kramářovy chaty na Suchém vrchu, luxusní ubytování přebyla ještě luxusnější restaurace. Chuťové pohárky si tam opravdu přišly na své.

Původní plán na třetí den putování zahrnoval přesun cyklobusem přes nezáživnou údolní oblast mezi Suchým vrchem a masivem Kralického sněžníku a následný výšlap na jeho vrchol. Od prvního dne cesty nám ale život poněkud komplikovalo úmorné vedro.

Ačkoli letošní prázdniny byly teplotně spíše podprůměrné, jediné výrazné teplotní extrémy panovaly zrovna v termínu naší výpravy. Už po dvou dnech jsem tak byly usušení na placičku a vidina výšlapu na jednu z našich nejvyšších hor nám moc optimismu do krve nevlévala.

Nakonec se vše vyřešilo za nás s nedorozuměním ohledně odjezdového místa cyklobusu a my museli najít alternativu. Pěšmo jsme se tak vydali do města Králíky, kde jsme využili další prohlídky opevnění z druhé světové války - tvrzi Hůrka. Večer jsme se už jen přesunuli na Dolní Moravu, kam jsme původně měli sejít z Kralického sněžníku. V penzionu nás mile překvapila snad největší sbírka sparťanských propriet jakou jsme kdy viděli, takže jsme se rázem cítili jako doma :-)

Cesta se i přes změnu v itineráři vydařila náramně a už nyní vymýšlíme podobnou cestu na příští rok. Zatím vedou Jeseníky či dále u sousedů Nízké Tatry.

1 člověk ohodnotil tento článek.