Příslušenství pro zrcadlovku

18. února 2013 v 18:15 | gemik |  Články nejen o fototechnice
Každý, kdo si koupil jakýkoli fotoaparát, dříve nebo později začne řešit otázku příslušenství, které by mu usnadnilo a zpříjemnilo další focení. Nejinak tomu je u mě a tak jsem sepsal takový seznam užitečných produktů, které mám, nebo bych v nejbližší době chtěl mít k dispozici. Třeba některé tipy budou užitečné i pro vás.

Samozřejmě nic z níže uvedeného není nezbytně nutné (kromě baterie, kterou dostanete s přístrojem a jedné paměťové karty), avšak proč si vše trochu neulehčit či nerozšířit možnosti fotoaparátu. Jako obvykle, největším problémem jsou finance, ačkoli se řada věcí může zdát jako drobnost, celková suma při nákupech skáče nepříjemně rychle a hlavně vysoko.

Text je napsán z mého pohledu jakožto uživatele digitální zrcadlovky, řada věcí je ale samozřejmě vhodná i pro dnes velmi populární bezzrcadlovky či běžné kompakty.



Brašny, batohy

První věcí, kterou je nutné řešit hned s nákupem fotoaparátu, je způsob jeho přenášení. Zatímco kompakty vklouznou do jakékoli kapsy či kabelky, u větších zrcadlovek je nákup nějaké brašny téměř nutností. Pro fotoaparáty lze pořídit mnoho typů brašen všech velikostí, fotobatohů či například bederních pásů.

Já začal s klasickou brašnou přes rameno Lowepro Rezo 190 AW, která kromě zrcadlovky pojme 3-4 objektivy a řadu drobností, ovšem po naplnění není cestování s ní nejpohodlnější. Váha výbavy je vysoká a ramena i celé tělo dost trpí. Brašnu tak používám při cestováním autem či jiným prostředkem, kdy vím, že chůze bude minimum a brašnu si při focení budu moct odložit.

Na delší cesty nebo výšlapy je tak ideální fotobatoh, který váhu mnohem lépe rozloží. Já můžu doporučit batoh od firmy Kata z řady 3N1, vyrábí se v několika velikostech, nabízí boční přístup k technice a také úložný prostor pro nefotografické potřeby. Nevýhodou batohů je samozřejmě ne tak pohotový a pohodlný přístup k uloženému fotoaparátu jako je tomu u brašen.

Pro případy, kdy vyrážím fotit jen nalehko, například pouze se základním objektivem, pokukuji ještě po brašně tzv. pistolového typu. Fotoaparát se tam ukládá objektivem dolů, je tak velmi dobře a rychle přístupný a hlavně brašna pak přiléhá k tělu a nebrání tak v pohybu jako klasická obdélníková brašna.

Paměťové karty

Alespoň jedna paměťová karta pro digitální fotoaparát je potřeba vždy, není ale vůbec na škodu mít jich po ruce hned několik. Dnešní snímky mají opravdu velký datový objem a tak není problém i z jednodenní akce přinést několik gigabajtů dat. Naštěstí se paměťové karty staly cenově dostupným zbožím a tak není problém koupit i ty s opravdu velkou kapacitou 16, 32 i 64 GB. Já zvolil variantu několika menších karet (zatím 16+16+4), přeci jen si je pak člověk jistější, něco se může poškodit kdykoli a využitím více karet se tak zvyšuje šance, že nepřijde o všechny fotky.

Baterie

Mezi první věcí, která hned po pořízení fotoaparátu přibyla v brašně, byla náhradní baterie. Při běžných procházkách samozřejmě jedna plně nabitá baterka musí vystačit, ovšem při delším fotografování na celodenních akcích je už lepší mít připravenou pojistku.

Hojně jsou doporučované pouze originální akumulátory, argumentuje se tím, že neznačkové baterie nejsou spolehlivé, vydrží na mnohem méně snímků atp. Moje zkušenost je přesně opačná, originální baterie Canon v ceně 2100,- mi cca po 1,5 roce téměř definitivně odešla, kdežto baterku od Avacomu ve třetinové pořizovací ceně bezproblémově používám už třetím rokem. Navíc hned od začátku jsem byl na originální baterku schopen udělat 600 - 700 snímků, v případě neoriginálního kusu to je vždy 700 - 1000 fotografií.

Samozřejmě je možné, že jsem měl pouze smůlu v prvním případě a štěstí na dobrý kus v případě druhém, stejně ale při dalším nákupu budu volit baterku od alternativního výrobce, cenové navýšení za originál mi nepříjde adekvátní (jedná se konkrétně o případ baterky pro Canon 50D, u jiných fotoaparátů může být situace jiná).

Stativ

Z počátku se bez stativu dá snadno obejít, ale pokud se vydáte cestou fotografování krajiny, architektury, nočních scenérií atp., dřív nebo později se investici do stativu nevyhnete. Samozřejmě často je možné stativ improvizovaně nahradit (osvědčený je sáček s rýží, který položený např. na zídce nebo batohu umožňuje nasměrovat fotoaparát do požadované roviny), ale přináší to řadu omezení a komfort práce rovná se nule.

Stativů je nepřeberná řada v širokém cenovém spektru, přičemž téměř vždy platí úměra čím vyšší stabilita a nosnost, tím vyšší cena. Pokud se k tomu navíc přidá požadavek na co nejmenší hmotnost, cena takového stativu dosahuje hodnoty kvalitního objektivu a málokomu mimo řady profesionálů se taková investice vyplatí.

On i ten nejlevnější stativ je lepší než žádný. Sám mám základní verzi trojnožky od Velbonu, slouží už řadu let ke spokojenosti, jen je nutné být si vědom limitů, např. nezvyšovat výšku vytažením středové tyče atp.

V případě stativu pokud už ho máte, je důležité nenechávat ho doma, podle zákonů schválnosti je potřeba vždy, když se mi s ním kvůli rozměrům a váze nechce vláčet a pak hořce lituji. Pro tyto případy uvažuji o nějakém kompromisním řešení, například v podobě tvárného ministativu Joby GorillaPod SLR-ZOOM, který ač se to nezdá, opravdu udrží i těžkou zrcadlovku, nebo o sice malém, ale klasickém stativu Slik Sprint Mini II.

Dálková spoušť

Pokud už vlastníte stativ, je ještě dobré porozhlédnout se po dálkové spoušti. Dotyk na fotoaparát při expozici totiž může způsobit rozvibrování přístroje. Jakákoli i neznačková dálková spoušť ať už na klasickém kabílku nebo bezdrátová umožní exponovat bez dotyku na fotoaparát, zároveň umožňují aretaci spouště pro dlouhé časy (Bulb režim - libovolně dlouhý čas). Jen je třeba dávat pozor na kompatibilitu s konkrétním modelem fotoaparátu.

Filtry

Na většinu objektivů je možné přišroubovat nejrůznější filtry se specifickými vlastnostmi. Běžné UV filtry mohou sloužit pro zamezení vniku nežádoucího světla, primárně se ale používají jako ochrana přední čočky objektivu. Já je nepoužívám, spoléhám na permanentně nasazenou sluneční clonu, která mi často plní tuto ochrannou funkci.

Zajímavější jsou polarizační filtry, které jsou schopné potlačit odlesky od lesklých materiálů i přidávat kontrast a tím například zvýraznit světlou letní oblohu. Pokud si chcete hrát s delší dobou expozice, například pro rozmazání vodního toku, pohybu lidí, mraků atp. během slunného letního dne, výborně poslouží neutrální šedé filtry, které prodlužují expoziční čas dle hustoty filtru. Podobnou funkci mají přechodové filtry, které ztmaví pouze část obrazu a tím tak lze zamezit například vypálené obloze při fotografování tmavého objektu ve spodní části.

Filtry jsou zkrátka zajímavou a užitečnou pomůckou, problémem je bohužel finanční náročnost, kvalitnější filtry začínají v řadech tisíců korun, navíc čím větší průměr objektivu máme, tím větší je potřeba průměr filtru a zde ceny opět rostou raketovým tempem.

Blesk

Téměř každý fotoaparát disponuje integrovaným bleskem. Potíž je v tom, že se téměř nedá kloudně využít, pouze ve chvílích té nejvyšší nutnosti. Vestavěný blesk nelze žádným způsobem směrovat a poskytuje pouze omezené možnosti nastavení.

Nejen z těchto důvodů tak pokuji po externím řešení. Všichni velcí výrobci nabízí několik typů blesků pro svoje systémy, nevýhodou jsou opět vysoké ceny. Uvažuji tak o některém z blesků od firmy Metz, které podle referencí nemívají problémy s kompatibilitou a nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon. Na nedávno představený Metz 52 AF-1 si opravdu brousím zuby.

Čistící sada

Fotoaparát je lapač prachu a o jeho čipu to platí dvojnásob. Čistící hadříky na optiku a ofukovací balonek pro odstranění smítek prachu jsou vhodným doplňkem v každé brašně. Přímo čipu je ale lepší věnovat se mimo exteriér, při pokusech o čištění venku se čip spíš podaří zaneřádit ještě víc.

Software

V době digitální fotografie se úpravě snímků na počítači téměř není možné vyhnout. Ačkoli nejsem příznivcem drastických či nereálných úprav ve Photoshopu, alespoň drobná vylepšení v podobě ořezu, doostření, přidání kontrastu atp. využívám vždy. Jelikož fotím do RAWu, na vyvolávání snímků využívám původní software od Canonu Digital Photo Professional. Pro následnou úpravu jpg obrázků se mi ale skvěle osvědčil český Zoner Photo Studio, který je za cca 1500,- dostupný ve své patnácté verzi (super představení programu má na svém blogu T(h)om).

Pokud máte rádi panoramatické snímky, neocenitelnou pomůckou pro skládání fotografií je výkonný a intuitivní program Hugin, který je navíc dostupný zcela zdarma. Pro fotografie s velkým dynamickým rozsahem (HDR) je pak výborný Photomatix (cca 2000 Kč).
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Anonimo Anonimo | Web | 28. prosince 2013 v 1:03 | Reagovat

Jelikož nemám zrcadlovku (na mé amatérské focení nepotřebuji:D), tak jsem netušila, že je toho potřeba tolik :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama